miercuri, 29 mai 2013

Despre plante, gradina, gradinarit - experiente proprii

Primesc, de la un timp incoace, foarte multe mail-uri in care diverse persoane imi cer sfaturi intr-ale gradinaritului.
Nu stiu cum si de ce le-am facut sa creada ca ma pricep asa de bine incat sa dau sfaturi, dar le primesc. Si atunci cand le raspund, le dau exemple numai din mica mea experienta in ale gradinaritului. Iar acolo unde nu stiu, spun ca nu stiu.
Multi ma intreaba ca au vazut pe net sau pe nu stiu ce bloguri/site-uri ca nu stiu ce rosie e bolnava si acolo se scrie un mod de vindecare, intrebarea fiind : sa fac si eu asa?
Sau ca altii pun capatani de peste la radacina rosiilor, ca unii mulcesc, altii nu, ca unii copilesc, altii nu. Si urmeaza iar intrebarea : sa fac si eu asa?
Sau ca altii deja au rosii/ardei/vinete cu rod si ale lor nu au. Ce sa faca?
Dragilor, eu pot sa va povestesc numai micile mele experiente. Am foarte multe necunoscute in ale gradinaritului si sunt sigura ca toata viata voi invata cate ceva nou.
Anul trecut m-am apucat de rasaduri in aprilie ( ca atunci mi-a tras prin cap si am realizat ca am gradina ). Cand altii le aveau deja puse in gradina, eu le-am pus la incoltit.
Nu m-am luat nici dupa unul, nici dupa altul din ce se scrie pe bloguri. Sunt sigura ca multe lucruri sunt adevarate si folositoare, numai ca eu nu am avut si nu am nici acum timp si rabdare de bibilit plante . Dar multe lucruri mi s-au parut super exagerate, s-a ajuns cu ingrijitul la rosii, in mod special, la un nivel pe care eu il consider exagerat sau acele lucruri se fac din lipsa de altceva. In schimb, mi-am cumparat carti, iar de acolo am invatat, teoretic evident, multe.
Nu m-a interesat si nici nu ma intereseaza ca rosiile, ardeii, vinetele mele sa fie primele ( inflorite, cu rod etc). M-a interesat si ma intereseaza sa nu folosesc substante chimice si sa nu fortez plantele, sa le las sa creasca in legea lor. Si aici nu fac nici un compromis.
Anul trecut am plantat la loc definitiv rosiile, ardeii, vinetele in a doua parte din iunie. In a doua parte din iulie am mancat rosiile noastre, care evident ca erau cele mai bune :). Fiecare are impresia ca ale lui sunt cele mai bune, nu?
Am stropit si am udat cu macerat de urzica. Iar atunci cand castravetii au facut purici si inca ceva afide, musculite, scarbosenii, am stropit cu o solutie din apa si sapun lichid. Iar pentru gandacii de colorado i-am folosit exact pe ei, morti si macerati, ca insecticid.
Nici anul asta, dupa cum s-a vazut din postarile mele, nu ne-am grabit cu semanatul, plantatul etc. Consider ca daca pui la incoltit seminte de rosii sau altceva din ianuarie, plantele pur si simplu nu au lumina suficienta ca sa se dezvolte. Si din cauza asta incep sa apara acele fire luuuungi si subtiri care apoi, inevitabil, vor muri sau in alte cuvinte se intampla " caderea rasadurilor".
Fiecare planta are propriul regim de dezvoltare, crestere, rodire, viata. Da, le putem grabi, dar nu vom avea rezultate foarte bune.
Am vazut pe alte bloguri ca se spunea ca au pus seminte la incoltit in martie ( adica foarte tarziu deja in opinia lor), iar plantele ajunse la maturitate nu au avut randament. Numai ca ale mele au avut. Si au avut bine.
Adevarat, rosiile nu au fost uriase, au fost medii si mici, dar pline de suc, dulci acrisoare, excelente la gust. Vinetele au fost mici, dar a iesit o zacusca din ele de zile mari. Ardeii s-au imbolnavit, le-au aparut mici pete pe ei, dar i-am tocat si i-am bagat la congelator. Indiferent cat de mica si sfirijita a fost o leguma, nu am aruncat. Am folosit tot, nu-mi pot bate joc de munca noastra.
Anul trecut o parte din rosii le-am copilit, cealalta parte nu. La cele necopilite nu le-am pus nici araci, le-am lasat sa se tarasca si sa faca ce vor ele. Cele mai mari si mai multe rosii le-am avut de la ele.
Anul asta nu voi copili nici o rosie in gradina si voi incerca sa le ud cat mai rar. Depinde si de caldura care va fi, dar le voi uda rar si nu in fiecare seara/dimineata ca anul trecut, ci imi propun ca cel mai des udat sa fie la cinci zile.
Consider ca rosiile au ajuns in stadiul asta in care se imbolnavesc atat de repede si usor din cauza omului. Prea multe chimicale, prea multa bibileala si atentie.
Rosiile pe care le-am pus in gradina anul asta le-am udat o singura data, cand au fost caldurile cele mari. S-au prins bine, sunt viguroase si pline de flori. Dupa ploile care au fost acum arata si mai bine, normal.
Asadar, ca o concluzie :
- Luati-va carti ( recomand editura MAST ) si invatati care este ciclul vietii plantelor. Care este perioada propice de semanat, plantat etc.
 - Cititi blogurile si apoi judecati, ca d-aia aveti creiere. In functie de timpul vostru, de banii vostri, daca va da mana sau nu sa va confruntati cu un esec, puteti incerca fel si fel de experiente si experimente ale altora.
Mie personal nu-mi place sa-mi asum riscuri aiurea. Mai bine las planta sa creasca incet, decat sa aplic nu stiu ce, ca asa a facut X-ulescu, ca sa rodeasca mai repede.
- Fiti atenti sau cautati sa aflati dimensiunile gradinii celor de la care vreti sa folositi anumite lucruri. Una e sa iei un exemplu de la cineva care are 1000-2000-5000 mp de gradina si alta e sa iei exemplu de la cineva care are 100 mp sau " gradinareste" in balcon.
- Nu mai luati in seama ca o rosie are o frunza stramba sau rupta sau indoita. Tulpina, florile, apoi fructul trebuiesc urmarite. Bineinteles ca si frunzele pot arata ca planta incepe sa se imbolnaveasca, dar ce vreau sa subliniez este sa nu cadeti in extrema cealalta.
-Buruienile pot imbolnavi plantele, dar eu nu le distrug pe toate. Curat pamantul din jurul tulpinii, in forma de cerc, dar las ceva buruieni pentru ca mentin umiditatea in pamant. Cele smulse le las pe pamant sa se usuce, un fel de mulcire si ingrasare a pamantului.
-Daca se intampla, pentru ca se poate intampla, sa pierdeti o planta, doua, zece, chiar nu e un capat de tara. Nu puneti la inima, desi daca-s rasadurile voastre o sa fie greu, ci treceti intamplarea la capitolul experienta. Numai cine nu munceste, nu greseste.

10 comentarii:

  1. indrumarea de baza: ai curajul sa faci TU, dupa ce te-ai documentat avizat si ti-ai format o impresie. si, indiferent cata recolta vei obtine, va fi de departe cea mai cea, ca-i pusa de mainile tale:)
    ai dreptate.

    RăspundețiȘtergere
  2. Anu trecut am avut niste rosii de mai mare rasul, ardeii au fost ok dar mici, anul asta am aplicat alta metoda daca o fi buna ramane de vazut in toamna si eu tot macerat de urzica le-am dat si balegar din belsug. Sfaturi accept dar inainte de a le aplica ma documentez si numai dupa aia ma gandesc daca le aplic sau nu:))))

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu numai ca fiecare gradina e altfel, fiecare an e altfel. Cel mai important pentru un gradinar e spiritul de observatie. Eu pun rosii de cinci ani si n-am avut doi ani la fel :) Invatam din mers :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Foarte adevarat :).
      Toata viata o sa invat, asta sigur, iar anul asta parca ma simt mai nesigura decat anul trecut.

      Ștergere
  4. adevarat... si felicitari pentru gradina!

    RăspundețiȘtergere
  5. Si eu tot din carti am invatat. Citesc si pe net si pe bloguri dar nu iau tot de bun. Dupa 4 ani de gradinarit, fiecare an mi se pare o noua aventura...

    RăspundețiȘtergere