marți, 17 septembrie 2013

Magia cuvantului BIO

Lucrez in vanzari de multi ani. Mult prea multi. Fac parte din ceea ce unii ne numesc " ai batrani, unsi cu toate cele". Nu stiu daca e bine sau rau, multi dintre noi, astia batrani, am devenit blazati si putem gresi/rata foarte usor.
Dar nu despre asta vreau sa vorbesc.
In tot acesti ani de munca, si implicit experienta, am vazut ca sunt anumite cuvinte care vand, cu care poti sa faci vanzare. Chiar si acum cand curelele sunt stranse la gauri noi, inca mai poti vinde folosind anumite cuvinte.
Acesta este si cazul cuvantului bio.
Toti si-au spus, atunci cand au inceput o afacere: omul lasa tot, dar trebuie sa manance.
Usor de zis, greu de facut. Din mai multe puncte de vedere.
In primul rand concurenta este mare : supermarketurile sunt un competitor serios, apoi vin samsarii din piete. Mmm...unde sa mai vand? La marginea santului? isi spune noul producator. Si atunci isi spune ca trebuie sa vina cu ceva nou, ceva sa iasa in evidenta.
Oamenii, clientii sau end-userii cum li se spune in vanzari, intre timp au descoperit multe cai de informare, au descoperit ca legumele din alte tari nu sunt bune, isi doresc ceva mai bun, chiar daca vor plati mai mult.
Si atunci noului nostru producator ii vine ideea : bio! vand produse bio! Sau gasim derivate gen : metode de cultivare ecologice, produse conform standardelor bio samd.
Exact! Si asa toata lumea a ajuns sa vanda produse bio, din gradini bio sau solarii bio.
Nu conteaza ca se incalca legile din toata lumea asta, noi avem produse bio. Unii o fac din prostie ( legumele/produsele lor chiar sunt curate, nu sunt stropite etc, dar nu stiu ca nu au voie sa-l foloseasca), altii o fac insa cu buna stiinta. Ambele cazuri sunt grave, in special cel de-al doilea pentru ca in felul asta multi consumatori si-au luat tepe. In plus, toate lucrurile astea se intorc si impotriva celor care chiar cultiva bio.

 Pe de alta parte si consumatorii finali au vina lor : citesc printre randuri, nu se informeaza in totalitate, nu verifica pana la capat.
Acum daca ne punem in locul end-userului,  el ce sa mai creada? Cui ii da banii lui munciti cu greu? Vrea pentru copilul lui, pentru familia lui tot ce-i mai bun. Ce face?
 * Toti cei care sunt acreditati bio au sigla cu agricultura ecologica, acel AE ( nu pot sa mi-l pun pe blog pentru ca nu am voie sa fac lucrul asta, conform contractului pe care l-am semnat, dar il gasiti daca intrati pe site-ul acelora de la agriculturaecologica.ro).  
 * Cei care sunt in curs de acreditare indiferent de anul in care sunt, asa cum suntem noi, avem acte date de cei de la firma de certficari.
 * De curand am avut o vizita a unor tineri care au vrut sa se convinga de produsele noastre, de noi si solarul nostru si care mi-au spus ca au avut un furnizor bio pe care l-au prins cu ocaua mica. Ne-au gasit, i-am primit cu drag, am stat la o vorba si o cafea, apoi le-am aratat toate cele, le-am dat sa guste, s-au convins si am primit comanda. Simplu si cinstit. Deasemenea, ma dau exemplu tot pe mine, la produsele finale cum e zacusca : da, vinetele, rosiile, ardeii, ceapa sunt ale noastre, dar nu pot vinde acest produs ca fiind in curs de certificare bio pentru ca :
a. am folosit ulei, sare ( exista sare bio?), zahar, mirodenii care nu sunt bio.
b. trebuie certificare bio separata.
Ce am facut ? Am scris negru pe alb, clar si concis : produs traditional facut in casa, din produsele noastre. Si asa toata lumea intelege despre ce e vorba.
* Exista producatori care-s onesti, care stiu cu ce se mananca " bio" si care spun din capul locului : nu am certificare, nu am contract ca-i scump, dar nu stropesc cu nimic ( cu toate ca si in agricultura ecologica sunt ingrasaminte, fungicide si altele, care-s ecologice/ naturale si sunt permise ).
Mai sus am dat numai trei exemple din ce se poate face. Probabil ca-s mai multe.

Acest post e inceput mai demult, sters, refacut, adaugit si inca nu-i complet. Nu-s multumita. Daca-l fac intr-un singur episod iese prea lung si plictisesc. Asa ca am ajuns la un compromis ( eu cu mine, da...) : sa fac mai multe posturi despre acest subiect. Ma intereseaza, sunt implicata si e necesar.
Am avut mai demult pe facebook o discutie oarecum infierbantata cu cineva care mi-a spus - in mare -  ca e necesara o educatie alimentara. Lucru cu care eu nu am fost de acord atunci.
Acum ii dau dreptate, e necesara.
Nu vreau sa fac eu educatie alimentara, nu sunt in domeniu, nu am experienta, nu sunt calificata in asa ceva. Nu vreau sa comentez dorinta unora de a se inavuti pe spinarea bietilor parinti care chiar cred ca le dau copiilor din dotare ceva curat.Nu vreau sa comentez despre nimeni nimic.
Vreau numai sa dau exemple pentru ca am vazut cu ochii mei cum unii se lasa inselati foarte usor.
Si chiar nu pot sa mai tac!

5 comentarii:

  1. Bio e tot ceea ce este in piata:))) dupa mintea unora. Este sare bio!
    Eu nu am cumparat numai de la oameni cu certificat in rest nu am incredere, tanti cu laptele care a fost curat si bun 4 ani a stricat produsul pentru ca am marit consumul si mai bine cumpar acum "apa alba" si mai sigura. Sunt multe de spus dar eu am laboratorul cu mine:) Cosmin daca mananca ceva stropit are dureri de stomac foarte mari.

    RăspundețiȘtergere
  2. Bun gasit! in sfarsit m-am ''adunat'' si eu de pe drumuri :)) ca sa zic asa, am inceput si serviciul in forta de nu am avut timp nici sa respir, am pregatit si pentru iarna una, alta, deci, program incarcat. Am zis ca-ti trimit niste poze dar nu am apucat pana acum , insaaa, o fac chiar acum ! Cred ca printre ele mai sunt poze pe care ti le-am trimis dar nu cred sa te deranjeze acest lucru, asta pentru ca am poze si pe pc de la servici si pe cel de acasa. Gradina mea este la final de drum...mai am doar cateva vinete ratacite , ceva ardei , telina, si vreo 100 de fire de praz :)) trebuie sa mai fac cateva poze de final . La tine zici ca vine primavara , asa de bine arata ridichiile si ce mai ai tu pe acolo prin solar . Te pup ! Dana B.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bine ai revenit :)

      Tot nu mi-ai zis daca ma lasi sa te laud ori ba :)
      Chiar ai ce sa arati, dai lectii la multi, inclusiv mie.

      Ștergere
  3. Poti , dar sa alegi cele mai frumoase poze , sa nu ma fac de ras :))

    RăspundețiȘtergere