marți, 12 martie 2013

Noutatile de duminica

Cum spuneam ieri, duminica de tocmai trecu ne-a adus niscai noutati. Ca sa intram in posesia lor am facut un drum lung pana-n judetul Calarasi, am cunoscut niste oameni harnici, am vazut multe sate imbatranite, dar cu  peisaje frumoase.
Ca sa nu va mai tin, va prezint o mica aratare, din cele 25 pe care le-am achizitionat. Aratarile in cauza imi dau fiori reci pe sira spinarii cand le fac curat, cand le pun mancare si apa. Chiar imi e teama ca le-as putea face rau si cred ca-i chinui, desi fac tot ce pot ca sa se simta bine la noi.



E prima si ultima data cand mai cumpar pui de o zi. Daca o sa mai cumpar, o sa iau din cei " zburati ". Sunt foarte mici, foarte fragili, mananca si beau apa de rup. Asta vara cand am avut puii, am avut si closca. N-am avut nici un stres. Acum e cam rau sa fac eu pe closca cu ei.

In solar e totul bine pana acum, plantutele cresc si-s sanatoase.



Usturoiul si-a luat un avant prea mare, zic eu, fata de restul plantelor.

Spanac.

Salata.


Ridichi.


Ceapa. In momentul asta ceapa din solar a depasit-o pe cea din curte pusa asta-toamna.

Semintele puse au inceput sa germineze ( cele de rosii, ardei, vinete). Telina nu a iesit deloc pana acum.
Vedete absolute sunt rasadurile de conopida si varza.
Conopida.
In curand trebuie sa ne apucam de repicat. Oare cum o fi sa repici cateva mii de plantute?
Banui ca o sa aflu in curand :).

39 de comentarii:

  1. Cred ca este foarte frumos avand in vedere ca e vorba de rodul semintelor puse de tine! Spor la repicat!

    RăspundețiȘtergere
  2. daca ai vreo gaina care cloceste, poti incerca s-o pacalesti cu niste pui - 25 is cam multi -, vreo 3 saptamani, pana mai cresc. noi asa am facut singura data cand domnul meu a cumparat pui de-o zi. si mie mi-era frica pentru ei.
    am fost prin sat dupa seminte autohtone (si cu gandul la voi). jale! o sa scriu un post despre asta.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. scrie postul ca-i interesant.
      nu a cazut nici una closca pana acu`, dar uite ca mi-ai mai dat o idee. o sa urmaresc sa vad poate-poate

      Ștergere
  3. Te inteleg perfect. Acum doi ani am avut 84. Mama Closca ma chema. O sa te descurci , sunt sigura.
    Frumoasa combinatia de dungi din solar. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. 84?! vai de capul tau...eu as lua-o razna cu atatia. astia 25 si-mi par multi tare..

      Ștergere
    2. pana la urma nu-s asa de pretentiosi. Apa , mancarica si curatenie iar cand s-o incalzi , afara la zbor. Primele doua (hai sa zic trei) saptamani sunt mai complicate. In anul in care i-am avut eu a fost o primavara pacatoasa , cumplit de rece si ploioasa. Trei sapatamani i-am tinut cu noi in bucatarie impartiti in trei cutii. Kimi le tinea socoteala si-i tot mirosea pe la coada. Cum ii auzea ca piuie venea la mine sa ma anunte ca "se intampla ceva" apoi dadea figa la ei mai ceva ca o closca.Apoi i-am mutat in pod in sase cutii , apoi la centrala si cand s-a incalzit bine le-am facut adapost. Kimi de atunci recunoaste cuvantul "puisorii" si tot de atunci cum aude un zgomot suspect sau o chiraiala la cotetul pasarilor vine sa ma anunte si e pe faza sa le apere. Supravietuitoarele celor 84 sunt cele 17 rachetele de azi care-mi dau zilnic intre 6 si 12 oua (asta cand nu li se urca la cap vedetismul - sunt si zile in care li se pare ca am o cota prea mare careia nu-i fac fata si atunci mai mananca si ele cateva). Cert e ca nu-mi pare rau ca le-am luat. De atunci n-am mai cumparat un ou de la magazin. Iar anul trecut am avut 30 de carne. Care m-au tinut pana acum de curand. Poate ca i-ai luat cam devreme , eu incep cu ei prin aprilie.

      Ștergere
  4. Am crescut un puiut de-asta in colivie, eram eleva si-l furasem (nu m-am gandit atunci ca era furt) dintr-un card intreg din spatele blocului, unde mai erau case pe-atunci, dupa ce-i alergasem o tona de vreme... S-a dovedit a fi cocos, a primit numele de Chiricutza, i se lungise nefiresc gatul tot incercand sa demonstreze nu stiu ce in colivia devenita celula, n-a invatat niciodata sa cante neavand de la cine si confirmand astfel ca totul se-nvata, dupa ce-a fost transferat in vila recte pe balcon intr-o mare cusca a cazut de la etaj ramanand un pic schiop si-a sfarsit firesc in oala dupa niste ani, cred, anonim ca sa se manance ciorba, plans zile intregi cu resentimente fata de mama care-i facuse felul si ni-l mai si daduse sa-l mancam... Voiam sa spun ca daca nu gasesti closca, zic sa ai curaj, sunt rezistenti, dar poate ca gresesc...
    Solarul e impresionant si frumos, pur si simplu.

    RăspundețiȘtergere
  5. E de vis ce faceți acolo. Arată excepțional solarul și conținutul. Bravo! Jos pălăria! Sunteți un exemplu și o excelentă sursă motivațională. :) Așteptăm poze noi, pe măsură ce evoluează lucrurile. Keep un the good work!

    RăspundețiȘtergere
  6. Arata super...io cred ca voi ati fost "zarzavagii" in alta viata ;)

    RăspundețiȘtergere
  7. un solar de oameni gospodari, ce mai..... (Alina)

    RăspundețiȘtergere
  8. Foarte frumos sor'meaa !! Felicitari pentru solar, foarte mandru sunt de voi si vezi si tu cum cotcodacesti cu aia mici :)) sa nu-i inveti prostioare :))

    RăspundețiȘtergere
  9. Ce bine arata solarul, cu toate puse in linie :)
    Felicitari, Iuliana si spor in continuare, caci munca grea de abia acum incepe. Dar cand stii ca toate astea le faci pentru tine, nici nu mai simti oboseala
    Ai devenit si mama a 25 de pui. Bun asa :)
    Eu sunt sigura ca te vei descurca

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eu nu sunt asa sigura, sincer ma simt depasita de ei :)))
      dar incerc sa nu le arat :)

      Ștergere
  10. Se dezvolta foarte frumos plantutele. Eu habar nu am cum e cu solarul de aceea intreb: cate grade are in plus fata de afara? Are si incalzire cumva? Ca mi se pare inca foarte frig afara pentru plantutele astea si totusi vi se dezvolta laser!

    Cu puii de gaina e chin mare. Am zis ca nu voi tine pui decat vara si la closca, asa cum e cel mai natural si mai simplu. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ceapa, usturoiul, salata, spanacul sunt rezistente la frig.
      Solarul nu e incalzit, drept dovada semintele de rosii, ardei, vinete abia acum au inceput sa germineze.
      Cu temperaturile, un exemplu : cand afara au fost 15 grade, inauntru erau 25-28 ( muncim in tricouri, evident).
      La o temperatura de 6-8 grade afara, inauntru sunt in jur de 10-12. Depinde daca e soare, atunci se incalzeste mai bine.
      Dar in rasadnite, sub folie dubla de agril si una de plastic, cand e frig afara, acolo sunt cam cu 2-3 grade in plus fata de cele din solar.
      Temperatura solului in solar azi dimineata era de 10 grade.
      Mie, sincer, plantele imi par ca se dezvolta incet, in special spanacul. Bine, mai putin usturoiul care a luat-o de nebun inaintea tuturor.
      Cu puii...da, exact ca tine voi face si eu. Mi-e mila de ei, am impresia ca-i chinui, nu mai iau asa mici.

      Ștergere
    2. Multumesc. E WOW diferenta de temperatura afara-solar. Rosia cred ca e cea mai mofturoasa leguma. Dar tot ma incapatanez sa fac rosii afara, la munte. Anul trecut am cules vreo 20 de fructe din 10 vrejuri de rosii. Jenant, dar nu ma las. :)

      Ștergere
    3. mofturoasa?! e plina de fite si figuri :). i s-a urcat la cap :).
      da, la munte e vorba de venirea frigului mai repede.
      nu te lasa, ca bine faci :).

      Ștergere
  11. Doamne Iuliana ce "soldatei" minunati aveti in solar..mor de drag...astept sa gust din verdeturi..arata asa bine si sanatoase..

    cred ca mancam usturoi si ceapa mai devreme de aprilie...iuhuuu:-)

    te pup,
    cati

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mersi frumos, Cati.
      Si eu zic ca se vor face mai repede ceapa si usturoiul. Spanacul e mai lenes, dar cand o incepe si el :)...

      Ștergere
  12. Super arata toate :) Inclusiv puisorul :) Spor la repicat !

    RăspundețiȘtergere
  13. Spanacul e pus foarte des ar trebui rarit la 12 cm. iar plantele scoase ...replantate. Ai sa te miri de rezultat . Putini stiu ca spanacul se cultiva si prin rasad. De fapt in sfarsitul lui septembrie (daca e un an calduros) sau mai repede se seamana semintele. Cand plantele au patru frunze sant mutate in solar sau intr-un tunel acoperit cu folie .Se uda la cam 15zile dar numai pana la venirea inghetului . platarea foarte rara (20 cm/30cm).Soiul Matador. Daca vrei sa obtii seminte pastreaza tufele ce au frunze ascutite (adica lasale sa se lungeasca nu culege frunze de pe ele). Spanacul ce l-ai prezentat in urma cu cam o luna cu tulpina alba (pus din toamna) se numeste Bietola (fara a fi sigur) soi italian productiv tot anul.Nu poti lua seminte de la el .Hibrid. Rarind spanacul va creste mai repede. Ceapa si usturoiul nu ar trebui bilonate usor ? mi se pare ca trebuiau plantate putin mai adanc sau prin udarea lor pe sant par plantate insuficient de adanc.Sa nu se culce cand ceapa va deveni mai inalta. (raru umple caru /desu umple sesu) zicea o babuta si avea dreptate.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. mi-ar fi placut sa te semnezi, desi am o vaga banuiala, parca as cunoaste stilul scrisului.
      multumesc pt sfaturi.

      Ștergere
  14. Foarte frumos si bine ingrijit solarul si sa nu mai vorbim de frumusetea pufoasa. Si noi am luat anul trecut 20 de pui dar ne-a scos si closca 10 din care au rezistat 6. Cu cei scosi de closca n-au fost probleme, au fost ingrijiti de mama lor in schimb cei de o zi si=au gasit mama adoptiva si au zis ei ca stapana casei e cea mai nimerita.Unde o vedeau acolo erau gramada. Acum cand ne-am intors, s=au bulucit toti si au inconjurat-o pe nevasta-mea sa-i ia in brate sa se joace cu ei sa-i mangaie.Asa ca atentie ca o sa deveniti mama adoptiva si pe urma sa va tineti tare cu gasca pe urme. O sseara frumoasa.

    RăspundețiȘtergere
  15. Eheee ce frumosi sunt piticii iar de solar nu mai spun nimic, deoarece arata ca la armata plantutele:)

    RăspundețiȘtergere
  16. Daca astia ti se par mici si fragili, stai sa-i vezi p-aia de pitica. :)))

    RăspundețiȘtergere
  17. Afacerea cu puii de gaina este foarte foarte profitabila , (ma refer la rasa pentru oua ).Mai ales iarna , puteti vinde in sat fara costuri cu transportul. 50 de gaini este numarul maxim pe care fara a fi ferma (cu cerinte de NASA) puteti sa le cresteti in sistem gospodaresc. Doi ani de la intrarea in ouat fac cam 80% productie cu furajarea urmatoare :faina de porumb (macinat mare ,uruiala) tarate de grau resturi de legume din bucatarie ....toate amestecate cu zer ....pascut iarba zilnic si expunere la soare peste zi chiar si iarna.Aceasta este reteta mea verificata ....in urma cu cativa ani am tinut gainile (rasa de oua) cu premix carbonat de calciu porumb si tarate ....media de ouat cam 95% dar eu nu mai sant de acord cu premixul ala .Am citit mult despre furajarea animalelor si am inteles ca se fac fainuri din pene ,sange ,oase si desi se castiga proteina ea nu este digestibila cum se cuvine. Desi bio adevarat cu cereale si tarate cumparate nu se poate ....peste tot aud ca graul se ierbicideaza .Nu da porumb boabe la gaini (nemacinat) deoarece ii dai mult de lucru consumandu-i energia (sa macine in pipota bobul) asta-i motivul pentru care gainile inghit pietricele. Si vin si intreb....de ce sa se puna albastru de metil (dezinfectant) in apa puilor /gainilor daca ei /ele mananca pamant si propria lor mizerie. Intrebarea e retorica...caca de gaina oricat pe unii i-ar scarbi (sau le-ar provoca repugna vorba lui Teo) contine o mare cantitate de treburi hranitoare digestibilitatea fiind mica la gaini deci eliminand "ceva bun "....pentru ele.Un om ce se ocupa cu gaini (are si scoala) mi-spus ca soarele (ultravioleta zicea el) favorizeaza productia ceva precum cu fotosinteza la plante . Iarna gainile e bine sa aiba confort termic adica daca mai sunt si alte animale ce degaja caldura prin respiratie pe langa casa sa doarma impreuna. Gaina tinuta in frig consuma din grasimea depusa si mult mai mult din hrana primita pentru a se tine in viata (reglarea temperaturii corpului) abia surplusul merge la ou.Si vine cate o babuta indoctrinata cu proverbialul conservatorism taranesc si zice ;"apa maica gainile iarna nu oua ....ca asa-i felu lor".Te doare capu' . Si vaca elimina bobul de porumb in mare parte intreg....sunt lucruri legate de lungimea tubului digestiv....La aia mici sa le mai faci acum in primele doua saptamani si oua fierte (4 asa la trei zile).Cand au o saptamana toacale ceapa verde .Salata sa nu le dai nicidecum in prima luna. Fa-le ceai de urzica si lungeste-cu apa cat sa ramana verde. Nu te teme de ei mai cumpara-ti pe atatia. Le-ar prinde bine o cusca cu plasa(de orce forma) dar care sa poata fi mutata pe locuri inierbate. O parte a custii cu umbrar .Cusca....cat o masa de 4 persoane .Daca ai cocosi nu-i tine impreuna cu gainile de oua sunt patit scade productia la cam 65% . Aonim sau cu nume....astea sunt conventii conteaza mesajul. Afara de cei pe care-i cunosti personal "numele" comentatorilor raman "nume".Ioan no sa fii multumita asa i-am scris si lu Vasile Rosciuc pe 2 martie parca.

    RăspundețiȘtergere
  18. Ce fac puisorii?
    Ce fac plantutele?
    Nu ai mai scris, sper ca esti ok :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. puii...mi-au murit ieri doi.
      plantele sunt ok
      eu sunt ok :)
      pregatesc o postare acum

      Ștergere
  19. minunat ce vad!acum la genuflexiuni....
    te imbratisez cu drag

    RăspundețiȘtergere
  20. Multumesc de sfatul cu placile de parchet , o sa-i spun sotului meu poate stie el cum sa facem cu ele . Am facut brazde si pana acum sunt in pamant doar arpagicul ,morcovii si ridichile ; citind ce au scris ceilalti vizitatori ai blog ului tau imi dau seama ca am gresit cu ridichile , sunt sigura ca le-am pus prea ingramadite si vor iesi snop - asta daca vor iesi . In rest rasadurile de ardei , gogosari si rosii sunt mari si mi-e teama ca se vor rupe si deci ar trebui sa le plantez mai repede , au crescut mult si paharele deja peste 2-3 zile le vor fi mici .
    De 3 zile nu am intrat in gradina , sunt racita rau de tot si numai ma uit pe geam si stranut .Of , unde e primavara aia bezmetica , nu mai vine odata ?!

    RăspundețiȘtergere
  21. iuliana noastra draga este tare ocupata, asadar :D hai, iuliana mai povesteste-ne si noua ce mai este nou prin curtea bucurestenilor "mutati la sat" ! :D pupici (Alina)

    RăspundețiȘtergere
  22. la puii mici e bine din primele saptamani sa li se dea ou fiert marunt tocat amestecat in malai si branza de vaci proaspata

    RăspundețiȘtergere