marți, 7 august 2012

"Succesuri" si " insuccesuri"

Da, stiu, e enervant, dar nu pot sa ma abtin :).

Am sa incep cu " insuccesurile" :

      1. Am semanat morcovi, salata, sfecla, spanac. Nu a iesit nimic, nimic, nimic.
Iar fitele salatei (e a-4-a sau a-5-a oara cand seman, incepand din primavara ) deja le iau personal! Si i-am declarat razboi! Ma enerveaza la culme.
Despre sfecla am citit, evident dupa ce am semanat, ca nu se pune pe canicula, iar eu fix asta am facut. Dar totusi e si un lucru bun in asta, ca am aflat, iar data viitoare am sa stiu ce e de facut.

    2. Castravetii...Le-au aparut initial pe frunze un fel de canale. Am cautat pe net si am vazut ca-s cauzate de musca miniera. Apoi canicula si-a spus cuvantul si acum arata asa :


 Oricum saracii de ei si-au facut datoria. Au fost productivi, am mancat noi, am dat si altora si am pus si cateva borcane la murat.

   3. Rosiile...unele au inceput sa se usuce. Se usuca, dar in doua feluri : unele se usuca de jos in sus, cam pana la sfertul lungimii plantei, dar in partea de sus infloresc, rodesc, iar frunzele sunt frumoase. Frunzele uscate le-am rupt si pana acum e totul ok.
 Altele se usuca de sus in jos . Procesul este foarte rapid si ramane numai tija principala uscata si tare. Am doua plante care s-au uscat de tot. Cam asa incepe si arata : in varf se usuca florile si frunzele, parca le-a aruncat cineva cu acid si in doua zile gata-i planta.


   4. Fasolea, am insamantat patru loturi. Din patru, pe un lot au aparut toate cuiburile, iar pe celelalte trei cate 3-4-5 cuiburi. Din cate am vazut, cauza ar fi tot caldura excesiv de mare.

   5. Ardeii. Cei grasi sunt mici, mici, iar la cei capia, pe cateva fructe, le-a aparut asa ceva.  Am citit ca ar fi lipsa de calciu. Mai caut si alte cauze si cer si astept ajutor de la cei experimentati.




Si acum sa-mi arat si " succesurile" :) .





Cand am cumparat in primavara semintele, am luat seminte " Inima de bou" . Numai ca am avut surpriza ca, din acelasi plic sa-mi apara si doua tufe de asa ceva. Nu prea par a fi acelasi soi. Frunzele sunt diferite, iar fructele sunt mari si rotunde, iar tufa a crescut ca nebuna, a depasit aracul cu mult.


Unele au niste forme ciudate tare.



Cireasa galbene ( foarte productiva, cu fructe bune si zemoase) si  cireasa negre de Crimeea ( astea-s in curs de coacere, iar cele mari - negre de Crimeea- abia acum infloresc. Nu stiu daca e normal sau nu.)



Castravetii insamantati de curand ( vedeti cum arata pamantul? asta-i pamant udat in fiecare seara) .


Rosii am avut puse in patru loturi. Intr-unul din ele nu am pus araci ( nu am mai avut si pana sa luam, ele deja crescusera si rodisera si le-am lasat asa. In lotul asta unde nu am pus araci, nu am copilit, nu am sapat, nu le-am facut altceva decat sa le ud, am cele mai frumoase rosii. Nu-s mari, dar sunt multe si sanatoase. Nu stiu ce sa mai cred.


Aici avem un soi de rosii pe care le-am cumparat dintr-un magazin de bricolaj ( rasadurile erau prea ieftine, tentatia maaaare, iar eu miiica. Asa ca le-am luat). Sunt hibrid, rezistente pana acum la boli si rezista si mai bine la seceta decat celelalte. Numai ca nu prea au de gand sa se coaca.


Cert e ca toate plantele sufera din cauza secetei, in timpul zilei sunt pleostite cu frunzele lasate. Pamantul e tare si crapat. Le udam, dar tare buna ar fi o ploaie d-aia zdravana si adevarata. Pentru ca oricat le-am uda, nu le e de ajuns.

Si in timp ce altii muncesc si-si storc creierii de una si alta, altii stau si ranjesc, ca niste bestii profitoare :) .


8 comentarii:

  1. Pentru inceput vreau sa te felicit pentru ca ai avut curajul sa lasi in urma Bucurestiul pentru o viata frumoasa si linistita la tara.Eu sincer inca nu am acest curaj,iubesc in egala masura si viata mea de la Bucuresti dar si zilele magice pe care le petrecem la casuta noastra de la tara.
    Asa ca poate doar peste ani cand copii vor fi la casele lor vom renunta probabil la viata de oras.
    In privinta gardini am toata lauda,nu este usor sa pui gradina mai ales cand nici nu ai deloc cunostinte,asa ca stai linistita ca si eu am avut destule probleme la inceputuri , si inca mai am,pentru ca in cultura ecologica este mult mai greu sa ai o gradina perfecta .
    Si acum sa le luam pe rand castraveti ii poti smulge definitiv,sunt prea imbatraniti sa mai poate sa iti produca ceva ,chiar daca le vei desfolia toate frunzele.
    Pe viitor incearca sa le cureti mereu frunzele moarte,ingalbenite,pe masura ce cresc la o inaltime de peste 1.20m incepe desfolierea de jos a plantei ,astfel iti va produce mai multi lastari si vei pastra tulpina mama mai tanara mult timp,ai grija si de fructe culegele macar o data la 2 zile pentru ca fructele culese vor face ca planta sa produca ,castravetele este o planta ce uraste sterilitatea si atunci cand ramane fara fructe el v-a produce imediat altele,si uda castravetii doar dimineata devreme,cand este canicula trebuie udati de 2 ori pe zi.
    La ardei vad ca sunt destul de curati pe frunze si tulpina ceea ce este bine ,asta inseamna ca nu sunt manati sau afectati de putregaiul cenusiu,dar asta nu inseamna ca nu au vreo boala.Am depistat totusi la un fruct boala ,,,,,Putrezirea fructelor de ardei sau alternarioza
    Este o infectie fungica provocata de Alternaria solani sau Alternaria tenuis si se manifesta prin aparitia pe fructe a unor pete umede si moi de culoare galben-verzui. Tesuturile afectate se degradează ulterior, se brunifica si se adancesc.
    Multi spun ca tulpinele ar trebui zmulse si arse,si eu am probleme cu aceasta boala si adun pur si simplu toti ardeii afectati si ii arunc,imprasti cenusa si le fac un amestec de lapte crud,macerat de urzica si foi de ceapa cu care stropesc apoi plantele.Nu spun ca boala la fructe nu se mai manifesta dupa acest tratament dar macar nu mai evolueaza in forta,si da timp suficent celorlalte fructe de la tufele afectate sa isi continue dezvoltarea fara a fi atinse toate de boala.Aceasta boala se manifesta de obicei in conditii de umiditatea prea mare,de exemplu ploi abundente,udatul pe frunze al plantelor ceea ce nu este indicat deloc,udatul seara,sau canicula.Eu am eliminat din start toate acestea,mai putin canicula,de la ea mi-se trage si mie,pentru ca eu ud doar pe rigole toate plantutele mai putin varza ,ud doar dimineata si nu ud excesiv.Cu rosiile stai foarte bine,la ele asi mai avea doar un singur lucru de obiectat ,buruienile din ele.
    Buruienile nu fac deloc bine legumelor in general,pe langa faptul ca le imbatrnesc mai repede,le iau si foarte mult din umiditate sunt purtatoare de foarte multe boli ,virusuri si aduc cu sine multi daunatori.De acea in gradina bio avem mai mult de lucru,pentru ca trebuie mereu sa indepartam buruienile sa afanam mereu pamantul de la baza plantelor,pentru ca astfel putem sa ne bucuram de ele mult mai mult timp si sa avem roade frumoase si sanatoase.
    Sper ca nu te-am speriat,ti-am scris din experienta mea ,si imi cer scuze daca te-am lezat cu aceste sfaturi.
    Iti doresc toate cele bune,si roade cat mai bogate in gradina ta
    \Maria

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc mult, mult Maria pentru sfaturi, cum sa ma deranjezi sau lezezi? Nici gand de asa ceva! Am nevoie de sfaturile expertilor :). Nu stiam ca asa trebuie facut la castraveti, pe viitor asa am sa fac.
      Multumesc pentru rabdarea ta si pentru vizita :).

      Ștergere
  2. Ma bucur ca nu te-au suparat sfaturile mele,incerc pe cat pot sa imartasesc din experienta mea si altora,pentru ca putin de la mine,putin de la alti vom reusi sa prevenim ,sa combatem ,sa ingrijim cum trebuie plantele,pentru a ne putea bucura de ele muult timp in gradina.
    A.....,am uitat sa te felicit pentru vinete,arata foarte bine,sa sti ca vinetele in general sunt cele mai sesibile legume,cel putin asa le-am perceput eu la mine in gradina si acum pe timp de canicula se pierde foarte mult dintre ele,dar vad ca ale tale arata grozav de bine.Eu am probleme cu ale mele,soarele puternic le-a afectat foarte tare,asa ca am fost nevoita sa intru drastic in ele sa le tot curat,atat de fructe ,cat si de frunze.
    Si inca ceva am vazut ca ai gainuse,esti o fericita pe langa faptul ca iti vor facea ousoare vei avea si un excelent ingrasamant pentru gradina ta.Cel mai bun ingrasamant de gradina este cel de porumbel,urmat de dejectiile provenite de la gaini si apoi cel de grajd.
    Poti face o dilutie din dejectii de pasare si acum pentru ca ardeiul tau sa se dezvolte mai bine,aceasta dilutie contine azot natural ,si un paharel de maxim 50-100ml turnat la baza plantei,si apoi udat neaparat cu apa pe rigola,v-a duce la cresterea plantuteti,fructele vor creste mult mai mari,iar frunzele vor capata verdele acela curd si sanatos.Numai ca nu trebuie sa abuzam foarte mult de aceasta solutie ,pentru ca vom avea un frunzis mai bogat in detrimetrul plantelor.Pentru inceput poti urma schema de 50 ml o data pe saptamana ,timp de 3 saptamani consecutiv,apoi cate 100 ml o data la 3 sapatamani.
    Dilutia din dejectii de pasare se prepara asa
    Pregătire:
    Gradul de diluție a dejecțiilor lichide este de 1/3 dejecții fața de apă.
    · Mod de folosire:
    1 la 10 (1l 10l dejecti fata de apa)(dilutia de dejecti o folosim la hranirea tulpinei).
    Nu pune mai mult,pentru ca vor arde plantele,deoarece solutia pe cat este de buna in cantitatiile mentionate mai sus,pe atat poate fi de acida cand nu sunt respectate dozele.
    Toamna insa gunoiul de pasare il poti imprastia fara probleme prin gradina,pentru ca toata iarna are timp sa se macereze singur,iar din primavara vei avea un pamant excelent ingrasat pentru legumele tale

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Maria esti tare, tare draguta, multumesc inca o data pentru sfaturile tale.
      Cu vinetele am avut de tras in perioada de rasad, dar dupa ce le-am plantat la locul definitiv nu au mai facut prea multe fite. Totusi acum soarele le face rau si lor, desi am vazut ca le place soarele, parca s-au oprit din crestere sau poate sunt eu nerabdatoare :).
      Am sa-ti urmez si sfatul cu dilutiile de dejectii, am vazut pe net o gramada de retete, de nici nu mai stiam pe care sa o aplic.
      Inca o data super mersi :)!

      Ștergere
  3. Nu stiu daca pot fi in masuta sa-ti pot da sfaturi despre gradina--ceea ce pot scrie insa, este ca ai (succesuri) frumoase si ca gradinaritul se invata intr-o viata intreaga. Bucurie in gradina!

    RăspundețiȘtergere
  4. Multumesc tare mult, Daniel, pentru vizita si aprecieri :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Draga Iulica........

    Uni mai si viseaza.................... daca eu zic sa te arunci in put te arunci?????

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga Anonim,

      Daca ma iau dupa "Iulica", banui ca ne cunoastem, dar cum nu te-ai prezentat, nu stiu cu cine vorbesc.
      Asa cum am spus, vinerea creierul meu e pe starea de avarie.
      Dezvolta!

      Ștergere