marți, 21 august 2012

Obiceiuri de la sat. Combinatii in stil propriu.


   Unul din obiceiuri este ca in fiecare dimineata in jur de 07.30 - 08.00, vacile din sat sa fie trimise la pasune, la pascut. Seara pe la 19.00 - 19.30 vacile se intorc acasa singure, fiecare isi cunoaste strada si casa
 ( bine...mai putin vaca lui tanti Ioana, care vine direct la noi si incepe sa chiraie in fata portii sa-i dam drumu` inauntru, dar banuim ca nu e in toate facultatile mintale; dar asta e o alta poveste).
Va las pe voi sa va imaginati cat de placut e sa treci cu masina pe langa matahalele alea, care merg cum vor ele, pe toata strada. Unele sunt imense. Noroc ca nu sunt agresive.
Totusi "accidente" se mai pot intampla, chiar lui Lucian i s-a intamplat sa treaca pe langa o cireada d-asta, iar o vaca, saracuta de ea, era...stricata la stomac..presiunea...presiune! noroc ca era geamul inchis la masina, pe partea lui, dar si geamul de la el si parbrizul au fost acoperite de " bogatie si noroc, maica!" ( am citat o babuta care era langa cireada aia, cand s-a intamplat ...minunea). Altadata a nimerit tot intr-o cireada d-asta, geamul era deschis pe partea dreapta si s-a trezit cu un mare cap balos de vaca in masina, de era sa coboare cu tot cu usa.

   Alt obicei al satului este targul saptamanal. La noi se intampla martea. E o zi foarte importanta atat pentru vanzatori, cat si pentru cumparatori, toata lumea se pregateste pentru targ. Acolo se gasesc de la ace de cusut, pana la cai si vaci de vanzare. E o forfota si o viermuiala continua. Oamenii isi fac aprovizionarea saptamanala atat pentru ei, cat si pentru animalele lor.

   Azi, din pacate, in stilul ce ma caracterizeaza ( sau cum toate mi se intampla numai mie), am reusit sa le combin pe amandoua, plecand un pic mai tarziu de acasa.
Cand am ajuns in capul strazii, am nimerit exact in cireada de vaci care se ducea la pascut. Nu eram numai eu, mai erau alti trei nefericiti cu mine, blocati acolo, fiecare in masina personala. Mi-am inchis geamurile, ca o fata desteapta, am blocat si usile ( da, stiu, asa sunt eu exagerata cateodata ) si am incercat sa ma strecor printre ele. Cred ca aveam niste fete tare haioase, pentru ca oamenii care erau cu turma, radeau de se prapadeau de noi, astia cu masina. In fine, cu chiu cu vai, am reusit, intr-un final sa trec, si fericita ca am scapat, dai bataie, era tarziu. Cand eram aproape de intrarea in satul urmator, am vazut o mare de oameni, animale si masini. Intinsi pe toata soseaua, parca era revolutie ( si asa mi-am dat seama si ce zi e astazi, ca e marti si ca e targ ). N-am ce face, nu se poate ocoli, asa ca imi fac curaj si intru in vanzoleala. Incet-incet, incep sa trec.
La un moment dat, vad un mosulet cu o fata speriata, cum imi face semne disperate sa stau. Opresc masina si ma uit la el, nu intelegeam ce vrea, parea tare disperat. Imi mai face semn o data, mai ferm, sa stau si-l vad ca apare cu un cal care tragea o caruta de el si mi-o ia in fata masinii. Asta e, imi zic, daca esti fraiera, esti fraiera si ti-ai luat-o, ca de obicei! Si incep sa merg in ritmul calului, aruncandu-mi ochii, disperata, la ceasul de la bord. In timp ce "mergeam", vine o babuta langa masina la geam, se uita la mine, se uita prin masina si-mi zice : Auzi maica, nu esti de pe aici, asa-i? Ca nu te-am mai vazut!
Eu ii arunc o privire ce se voia crunta ( cei care ma cunosc mai bine, stiu ca nu-mi plac "experimentele" de genul asta) si-i raspund pe un ton mai rastit, poate-poate ma lasa in pace : Nu, mamaie, nu-s!
Dar babuta nu e impresionata de privirile mele fioroase si continua : Stiam io! Pai io stiu pe toata lumea pe aici. Nimic nu-mi scapa! Auzi mamica, zice ea in continuare, da` niste mere nu vrei? Ca am de vanzare. Sunt organe!   
Ce zice, ma? imi zic, ce organe are ? Ma uit, nelamurita, la ea si o intreb: Ce sunt, bre? Ce zici acolo!?.
Organe, maica, organe, de la mine din curte! Fara chimice d-alea! Ie bune rau! Ce moartii, esti de la Bucuresti! Credeam ca iesti fata desteapta, dar bag sama ca mai sunt si prostalai pe acolo, deh! padure fara uscaturi... Nu ai auzit de mancaruri d-astea organe?!
Nu am stat sa ii mai explic, pentru ca nu mai aveam aer din cauza rasului, iar nenea cu calul catadicsise sa traga pe dreapta si am putut trece. Si mai merg exact 50 m si dau de alte doua babute, care stateau fix in mijlocul soselei, cu spatele la mine. Opresc masina si astept sa se traga intr-o parte ( din cauza targului, ramasese o singura banda pentru circulatie, pe mijlocul soselei ). Nici un gand sa se miste. Turez motorul de vreo doua ori, mai tare. Nimic. Trag si un claxon. Una din babute se intoarce, se uita la mine, apoi imi intoarce iarasi spatele si-si continua discutia mai departe.
Ma dau jos din masina, ma duc la ele si le zic : Buna dimineata! Stiti, vreau sa trec si eu! A doua babuta se uita la mine mirata si-mi zice : Pai si treci, maica! Ce? Nu poti? 
Pai nu pot, mamaie, daca m-ati ajuta un pic..., raspund eu in doi peri, pe un ton dojenitor. 
Aoleu fata mamii, oi fi bolnava, ha?! Ia uite, fa Lenuto, ii zice la prima babuta, ce tanara si ce bolnava ie, saraca. Vai ca ce rau imi pareee! Pacat de iaaa, ca ie si frumoaaasaa, uita-te numaaa` la iaaa, sarmaluta de iiaaaa.Vaiiiii!
Hai ca de mai stau cu ele, ma ingropa si-mi cer si coliva, imi zic. Dau sa raspund, ca sa le lamuresc, cand aud in spate : Fata mamii, am uitat sa zic, am si prune! Ie si mai organe astea ! Fara chimice adica, ca sa intelegi si tu. Poate vrei d-astea, iti pune mama un kil? Sau doua, ca nu esti chiar asa micuta, sa-ti ajunga!
Le-am intors spatele fara o vorba, m-am dus la masina, am claxonat cat am putut suporta de mult, am accelerat si am plecat!
Babutele s-au dat din fata masinii, care incotro.
Am auzit ceva franturi de vorbe pe geam : ca e bolnava saraca, n-ai vazut-o cum arata? La cap cred...Orasanca neb...


8 comentarii:

  1. fato unde puii mei te-ai mutat....unde se atirna harta in cui si auzi zi lu baba aia daca o mai vezi ca vreau si eu mere "organe" si chestia cu lucian si vacile iti spun sincer risei de ma doare burta numai pot si ai grija mama de tine de dac tot esti bolnav....auzi si cu capul vaivai:):) ...fatule aveti grija sa nu va pape vacile..ne mai auzim pupice jeni

    RăspundețiȘtergere
  2. Iti inchipui cat am ras eu de el, cand mi-a zis :)), mai ales ca are si haz cand povesteste.
    Ma, satul nu e unde se atarna harta-n cui, e chiar aproape de 2 orase, dar asa-s babutele astea, uitasi, ha?

    RăspundețiȘtergere
  3. Vai de mine Iuliana de nu am ras cu lacrimi,trebuie musai sa imi fac si eu timp sa ies neaparat la strada sa vad ce le mai debiteaza materia cenusie si celor de la noi,ca avem si noi destule ciudatenii cum ai tu pe acolo.Vaci la noi in schimb nu am vazut deloc,si nu ca nu ar avea, dar ei le tin inchise,desi mie mi-ar fi placut sa le vad macar pentru copii mei care le vad doar la PC,in schimb avem targ saptamanal,imi place sa merg acolo ori de cate ori am ocazia,numai ca ai nostri nu te imbie cu organe"""ca la voi,sunt mai cerebrali, dar mai vezi pe unul altul cand isi lauda marfa la trecatori cu o voce asa miroasa de iti sparg timpanele!Si apropo de Lenuta,noi avem chiar una la 2 case de noi dar ii spun coana Leana,acum vreo 2 ani si ceva ne prinde pe noi cand veneam de acasa si il ia pe sotul la interogatoriu despre colegii lui de serviciu.
    Vroia sa stie daca sunt barbati neansurati la el la UM,si neaparat sa fie ofiteri,initial am crezut ca-i pentru fi-casa care este necasatorita si are o varsta respectabila de 50 si ceva de ani,dar nu babuta vroia pentru ea.Auzi la baba avea pretentii nu gluma,sa fie neaparat ofiter,sa nu aiba par grizonat,sa fie bloooond si cu ochi albastri,de parca se punea baba pe facut copii la 76 de ani.Am ras cu al meu de ne-am spart,ca il tot tachinam eu pe al meu ca in mare parte ar fi cadidatul ideal pentru coana Leana.Nu ai timp deloc sa te plictisesti la tine acolo,ai fugit de manele dai peste altele,iar viata iti este mai alerta ca la Bucuresti!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hai ca m-ai facut sa rad cu baba ta :))))
      Referitor la manele si acolo sunt, chiar vecinul de langa noi ne cam capiaza, dar am un plan referitor la asta, ii vin eu de hac.

      Ștergere
  4. Ei hai ca m-ai facut curioasa,astept sa vad cum ii vi de hac la manelist,nu de alta dar am si eu unul de genul, dar acasa la Bucuresti,e tinerel saracul, trecut de mai bine de 40 de ani,nu lucreaza ,traieste din pensia parintilor si asculta manele pana la 10 noaptea,cel mai tare ma deranjeaza in intervalul 14-16 cand dorm cei mici,dar la cate sesizari au facut vecinii tot nu se potolosete deloc,asa ca poate ai tu un plan mai bun,ca asta al nostru nu il deranjeaza nici politia la usa, si nici amenzile.

    RăspundețiȘtergere
  5. Poti sa pui de-o carte. Har ai slava Domnului si materie prima ...cat incape!

    RăspundețiȘtergere
  6. Vai..cat am ras in seara asta :)))
    Si noi avem un vecin atins de boala manelelor. Eu ii mai zic sa mai puna si un radio, ca poate s-a tocit CD-ul

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pe vecinul cu manelele l-am potolit cu vorba buna. A inteles omul. Daca nu, aveam de gand sa-mi scot boxele, e un set de 6 boxe cu una imensa printre ele, pe geam in dreptul lui. Si sa-i pun toata ziua Rammstein, Metallica, Five Fingers Death Punch etc. Dar a inteles. E mai bine asa

      Ștergere